Nu sagsøger de Google for 16 milliarder
- Efter lange og grundige forberedelser har vi i dag sagsøgt Google for næsten 16 milliarder kroner. Vi ønsker naturligvis at få erstatning for den skade, som Google har forvoldt os gennem mange år, men vi ser også sagsanlægget som en kamp for forbrugerne, som har lidt stor skade gennem Googles brud på konkurrenceloven igennem 14 år, en problematik som fortsætter her og nu.
Sådan lyder det fra direktør for prissammenligningssiden Pricerunner, Mikael Lindahl.
Anledningen for søgsmålet er, at Google gennem flere år har favoriseret deres egen prissammenligningstjeneste, Google Shopping, frem for andre lignende sider - eksempelvis Pricerunner.
Da Google har så stor en markedsandel betragtes deres status blandt søgemaskinerne som en monopollignende tilstand, og det fik i 2017 EU-kommisionen til at konkludere, at Google havde brudt EUs konkurrenceregler ved at fremhæve Google Shopping i søgeresultaterne.
I den forbindelse skulle Google betale en bøde på 2,4 milliarder euro for at fratage konkurrenterne mulighed for fri konkurrence samt for ikke at give forbrugerne tilstrækkelig mulighed for at finde produkterne til den bedste pris.
Misbruger stadig status
Dommen blev stadfæstet i fjor, og derfor står det enhver virksomhed frit for at kræve erstatning fra Google. Derfor sagsøger Pricerunner Google for en erstatning, som skal dække den indtjening, Pricerunner ellers ville have haft i Storbritannien siden 2008 og Danmark og Sverige siden 2013.
Den samlede sum lyder på knap 16 milliarder kroner.
Pricerunner mener dog, at Google ikke har rettet op på skævvridningen og dermed fortsat udnytter deres monopollignende status. Derfor vil de også så længe sagen kører - og hvis de mener Google fortsætter med at ignorere dommen - opjustere beløbet med 8 procent årligt, så det passer med den tid, der er gået i mellemtiden.
Principielt søgsmål
Udover at sagen kan indbringe Pricerunner betragtelige summer, hvis de vinder, så er den på mange måder også af mere principiel karakter, fortæller Mikael Lindahl.
- Vi har mødt EU’s konkurrencekommissær Margrethe Vestager og hendes team flere gange og har understreget, at det også er et spørgsmål om overlevelse for mange europæiske iværksættere og tech start-ups. Hvis amerikanske tech-giganter kan gøre som de vil og manipulere markedet, så vil konsekvenserne være, at mange tech-virksomheder i Europa bliver ramt. Det gælder også mange virksomheder i andre brancher end produkt- og prissammenligninger, som er i fokus i denne konkrete sag, siger han.